Frågor och svar om ditt bredband.

  • Hur gör jag för att skaffa bredband via Arkaden?

    Lägg en beställning här på hemsidan eller genom att kontakta oss. Det är allra bäst att höra av sig vid oklarheter!

  • Hur gör jag för att byta till Arkaden om jag har en annan leverantör?
    • Kontakta din nuvarande leverantör och kontrollera vilket datum du tidigast kan säga upp din tjänst.
    • Säg upp avtalet med leverantören.
    • Lägg en beställning här på hemsidan, stadsnätets hemsida om så är möjligt eller genom att kontakta oss.
    • Uppge önskat leveransdatum, med fördel är det samma datum som din sista dag hos din nuvarande leverantör.
  • Ingår det en router när man beställer bredband?

    Nej. Installation och konfiguration av utrustning efter avlämningspunkten (nätverksuttag RJ45), såsom router, dator, nätdragning i bostad och trådlöst nätverk ombesörjs av kunden själv.

  • Hur lång tid tar det innan mitt bredband kommer igång?

    Du bör räkna med att det tar cirka 1–5 arbetsdagar innan tjänsten kopplas på. Det kan variera mellan olika stadsnät och i sällsynta fall även innebära längre väntetider, vilket vi reserverar oss för. Du debiteras dock ingenting förrän vi fått bekräftelse på inkoppling av stadsnätet.

  • Jag har en abonnemangsfråga om mitt bredband. Var ska jag vända mig?

    För snabba svar bör du kontakta oss på telefon 0606007171. Om det är mindre brådskande går det även att maila oss till bredband@arkaden.se.

  • Kan jag byta hastighet på bredbandet?

    Ja, du kan alltid uppgradera om det finns en högre hastighet tillgänglig på din adress. En förändring på tjänsten tar generellt 1–5 arbetsdagar. Nedgradering till en lägre hastighet går också bra, nedgraderingen sker då inför nästa faktureringsperiod.

  • Uppsägning

    Om du önskar säga upp din tjänst tar vi gärna emot din uppsägning skriftligt via mail till bredband@arkaden.se, främst för att kunna skicka en bekräftelse tillbaka till dig och för underlagets skull. Uppge då ditt kundnummer och vilket datum du önskar säga upp tjänsten om du har något specifikt önskemål.

    Enligt avtal är det 1 månads uppsägningstid för privatkunder och 3 månaders uppsägningstid för företagskunder, såvida det inte finns någon bindningstid eller avvikande överenskommelse. Vi räknar kalendermånader, vilket innebär innevarande månad och nästkommande.

  • Vad är fiber och vilka är dess fördelar?

    En optisk fiber är en hårstråstunn glastråd som överför ljus så som koppar överför elektricitet. Detta ger en mycket stor kapacitet och störningsfri överföring.

    Fiberns fördelar

    • Bredband via fiber har en nästintill obegränsad kapacitet vilket möjliggör att flera personer kan ringa, surfa på nätet och titta på TV utan bekymmer.
    • Det går att kombinera olika leverantörer för olika tjänster. Du kan till exempel ha bredband via Arkaden, TV hos en annan leverantör och telefoni hos en tredje.
    • Fiber är vädersäkert, avger ingen strålning och är säkert mot intrång och avlyssning.
    • Värdet på din fastighet ökar.
  • Vilka är alternativen?

    Kopparnätet

    • Överföring av elektricitet på koppartråd
    • Beroende av närheten till telestation och kvalitet på ledningen
    • Pågående avveckling av kopparnätet

    Mobilnätet

    • Trådlös överföring mellan mobilmaster
    • Beroende av närheten till master, täckning och antal användare
    • Oftast begränsad surfmängd till skillnad från fast bredband
  • Bredbandet går långsamt!

    För att få en rättvisande mätning stänger du av och kopplar tillfälligt bort din router från den vita dosan eller nätverksuttaget du har. Du kopplar istället en dator till uttaget.

    Mätningen önskar vi att du gör på två sätt; både via www.bredbandskollen.se med mätserver Stockholm inställd under ’avancerad mätning’ samt via https://speedtest.arkaden.se/. Dessa mätningar underlättar vår felsökning och är i vissa stadsnät grundläggande krav för felanmälan. Är du kopplad mot Bollnäs Energi kan du även mäta mot http://test.fibertillfolket.se/.  

  • Goda mätvärden vid trådbunden mätning men upplever hastighetsproblem trådlöst

    Det tyder på att bredbandstjänsten fungerar som den ska och att den felande länken troligen är din router. Det kan bero på till exempel följande:

      • Routern är inte kapacitetsmässigt anpassad efter behovet av antalet trådlöst anslutna enheter. Ett återkommande fel är att man har flertalet, om inte väldigt många, anslutna enheter vilket påverkar och oftast försämrar prestandan på nätverket.
      • Man gör för krävande uppgifter via det trådlösa nätverket som till exempel spelande, streaming eller nedladdning. Kabelanslutning är att föredra i dessa fall.
      • Det finns mängder av störningsfaktorer i bostaden och omgivningen. Allt ifrån elektronisk utrustning i närheten till husets byggnadsmaterial och fysiska föremål i vägen för signalen kan påverka det trådlösa nätverket negativt

    Det finns åtgärder för att kunna optimera förutsättningarna för ert WiFi, det innebär dock inte någon specifik garanti för hastighet, räckvidd eller kvalitet på nätverket. Du kan bland annat korrigera frekvenserna som routern sänder sina signaler på via routerns gränssnitt. Instruktion för hur du gör detta finner du i routerns manual.

  • Dåliga mätvärden vid trådbunden mätning samt har hastighetsproblem trådlöst

    Om du däremot får dåliga mätvärden vid mätningen med kabel som inte motsvarar den hastighet din tjänst har bör du kontrollera följande:

    • Vilken kategori har din nätverkskabel: CAT5, CAT5e eller CAT6? CAT5 har en begränsning på 100 Mbit/s, medan CAT5e och CAT6 kan nå upp i hastigheter upp till 1000 Mbit/s varav CAT6 är den med allra bäst prestanda och funktion.
    • Vad har din dators nätverkskort för begränsning? Detta kontrolleras genom att gå in i ’Nätverks- och delningscenter’ via datorns inställningar, därefter klickar du på den blå länken där det står ’Ethernet’. Det som där står angivet som hastighet (exempelvis 100 Mbit/s eller 1 Gbit/s) påvisar vad datorn har för kapacitet.

    Finner du inga begränsningar på den anslutna utrustningen vill vi be dig att höra av dig för en felanmälan!

  • Fiberanslutningen fungerar inte alls. Vad är det första jag ska göra?
    • Starta om eventuell router genom att låta strömsladden vara utdragen under minst en minut. Gör detsamma med den vita dosan routern är kopplad till om du har en sådan. Koppla därefter in utrustningen igen och starta om din anslutna utrustning, till exempel din dator. Testa och se om det nu fungerar.
    • Anslut din dator direkt till bredbandsuttaget. Om det nu fungerar trådbundet till bredbandsuttaget men inte trådlöst till routern så är det routern du bör kontrollera funktionen på.
    • Om det heller inte fungerar trådbundet till bredbandsuttaget rekommenderar vi dig att testa med ytterligare en nätverkskabel. Om du har möjlighet kan du även testa att koppla in en annan dator.

    Fungerar det fortfarande inte? Kontakta oss så hjälper vi dig vidare.

  • Internet försvinner med jämna mellanrum, varför då?

    Din inkopplade dator och/eller router förnyar löpande den IP-adress den blivit tilldelad. Om någon av enheterna misslyckas med tilldelningen kan ett avbrott uppstå i internetuppkopplingen. Du måste då starta om samtlig utrustning – eventuellt modem, router och/eller dator – för att bredbandet ska fungera igen.

    Om du har en router och problemet endast uppstår när den är inkopplad bör du kontakta din routersupport för uppgraderingar. Om du däremot upplever samma problem när du har din dator direktansluten till bredbandsuttaget så kan det nätverkskortets drivrutin som orsakar problemet. Testa då med att koppla in en annan dator för att se om problemet kvarstår.

    Observera också att detta problem, i sällsynta fall, kan bero på vissa brandväggar.

  • Är bredbandsutrustningen känslig för åska?

    Som all elektronik är modem och telefonidosor känsliga för stora spänningsförändringar, som till exempel åska kan orsaka. Dra ut samtliga sladdar från ström-/fiberuttag, TV samt telefonjack vid risk för åska.

  • Vad är det för serverinställningar för e-post inom Arknet?

    Utgående e-post: smtp.arkaden.se
    Port: 25
    Utan SSL.

  • Autogiro

    Autogiro innebär att vi per automatik drar det aktuella månadsbeloppet från ditt konto vid fakturans förfallodatum. Autogiro är kostnadsfritt att ha hos oss och du tecknar det via din internetbank.

    När du ansöker om autogiro via din internetbank söker du på Arkaden Bredband, alternativt Arkaden Konsult på vissa banker, och godkänner oss för autogirodragning. Vårt bankgiro är 5240–8739 om du vill kontrollera det och betalarnummer är det 10-siffriga personnumret på den som står på tjänsten.

    Önskar du trots autogirodragning få fakturaunderlaget ber vi dig att höra av dig.

  • E-faktura

    E-faktura anmäler du direkt via din internetbank. Du finner oss med namnet Arkaden Bredband eller Arkaden Konsult med bankgiro 5240-8739. Tjänsten är kostnadsfri.

    Kundnummer kan komma att efterfrågas, detta står angivet på din faktura. Saknar du ett sådant kan du ange ditt personnummer igen. Komplettera gärna med övrig efterfrågad information.

  • Övriga fakturaalternativ

    Pappersfaktura

    Vill man få fakturautskick brevledes är det möjligt. Det tillkommer då en avgift på 25:-/faktura.

    PDF-fil till e-post

    Möjlighet till mailfaktura finns också. Det krävs då en manuell inbetalning likt brevfakturering.