Frågor och svar om ditt bredband.

  • Hur gör jag för att byta till Arkaden?

    Börja med att kontakta eventuell tidigare leverantör och ta reda på vilket datum du har möjlighet att byta leverantör. Säg upp avtalet med befintlig leverantör och efter det kontaktar du oss eller går in på vår hemsida www.arkaden.se och gör en beställning.

  • Jag har en abonnemangsfråga om mitt bredband. Var ska jag vända mig?

    Du kan kontakta oss på telefon 060–600 71 71 för att snabbt få svar på dina frågor. Det går även att maila oss på bredband@arkaden.se om ditt ärende är mindre brådskande.

  • Vad är fiber?

    En optisk fiber är en glastråd tunn som ett hårstrå och som överför ljus så som koppar överför elektricitet. Ljus ger mycket stor kapacitet och störningsfri överföring.

  • Vad är fördelarna med fiberbredband?

    Fiberbredband har obegränsad kapacitet så att man samtidigt både kan ringa, surfa på nätet och titta på TV. Man har tillgång till alla tjänster genom en leverantör. Idag används ju flera olika typer av uppkopplingar för att prata i telefon, använda Internet och se på TV.

    Fiberbredband är en prisvärd lösning med lång livslängd. Det är vädersäkert, ger ingen strålning och är säkert mot intrång och avlyssning. Dessutom ökar värdet på fastigheten.

  • Vilka är alternativen?

    Bredband kan fås via trådlös/mobilteknik eller via ADSL som använder kopparnätet.

    Mobilt bredband har lägre hastighet och är beroende av närheten till master/täckning och antal användare. Ju fler användare desto lägre hastighet. ADSL/VDSL är beroende av närheten till telefonstationen samt kvaliteten på telefonledningen. Telia är på gång att lägga ner kopparnätet.

  • Hur lång tid tar det innan bredbandet kommer igång?

    Beroende på hur stadsnätet fungerar kan det ta 1–5 arbetsdagar (med reservation för längre väntetider i sällsynta fall). Du betalar ingenting förrän vi fått bekräftelse på inkoppling av stadsnätet.

  • Kan jag byta hastighet?

    Ja. Du kan alltid uppgradera om det finns en högre hastighet tillgänglig för dig. En uppgradering kan ta 1–5 arbetsdagar. Vill du hellre nedgradera till en lägre hastighet går detta normalt också bra, men nedgraderingen kommer i så fall att inträffa inför nästa faktureringsperiod.

  • Uppkopplingen är långsam!

    Om din uppkoppling är långsam får du gärna mäta din uppkoppling med Bredbandskollen. Visar det sig att mätvärdena blir lägre än vår hastighetsgaranti är det viktigt att du även mäter med din dator direktansluten mot uttaget. Om du då får bra mätvärden kan du kontrollera inställningarna i din router. Om du därefter upplever att mätvärdena fortfarande inte motsvarar den hastighet du önskar är du välkommen att kontakta oss för vidare felsökning.

  • Ingår det en router när man beställer bredband?

    Nej. Installation och konfiguration av utrustning efter avlämningspunkten (nätverksuttag RJ45), såsom router, datorer, nätdragning i bostad, trådlöst nät m.m. ombesörjs av kunden själv.

  • Jag har problem med min fiberanslutning. Vad är det första jag ska göra?
    • Starta om eventuell router genom att låta strömsladden vara utdragen under minst en minut. Koppla sedan in den igen och starta därefter om din dator. Prova om det fungerar.
    • Anslut datorn direkt till bredbandsuttaget med kabel. Starta om datorn. Prova om det fungerar.
    • Byt nätverkskabel som går mellan bredbandsuttag och dator. Starta om datorn. Prova om det fungerar.
    • Har du möjlighet, koppla in en annan dator. Prova om det fungerar.
  • Internet försvinner med jämna mellanrum, varför då?

    Din inkopplade dator och/eller router förnyar löpande den IP-adress den blivit tilldelad. Om routern eller datorn misslyckas med det kan ett avbrott uppstå, du måste då starta om eventuellt modem, router och/eller dator för att bredbandet ska fungera igen. Har du router, koppla bort den och se om problemet kvarstår. Om det försvinner, kontakta din routersupport för uppgraderingar.

    Skulle du ha samma symptom när du är direktansluten till datorn kan det vara nätverkskortets drivrutin som orsakar problemet. Prova därför med en annan dator och se om problemet försvinner. Observera också att, i sällsynta fall, kan också vissa brandväggar orsaka detta.

  • Är bredbandsutrustningen känslig för åska?

    Som all elektronik är modem och telefonidosor känsliga för stora spänningsförändringar, som till exempel åska kan orsaka. Behandla ditt modem och telefonidosa som din tv. Dra ut samtliga sladdar från strömuttag, fiberuttag och telefonjack när det är risk för åska.

  • Vad är det för serverinställning för e-post inom Arknet?

    Utgående e-post: smtp.arkaden.se

  • Autogiro (privatpersoner)

    Autogiro innebär att vi drar det aktuella beloppet från ditt konto i slutet av varje månad. Autogiro är kostnadsfritt att ha hos oss, du kan teckna autogiro via din internetbank.
    När du ansöker om Autogiro via din internetbank så söker du på Arkaden Konsult AB, Bankgironummer: 5240-8739. Betalarnummer är ditt 10-siffriga personnummer.